Μεγάλα Έργα Υποδομών
Προληπτική Αρχαιολογία
Τα Μεγάλα Έργα Υποδομών, είτε Δημόσια είτε Ιδιωτικά, πρέπει να εντάσσονται σε συγκροτημένες πολιτικές Αειφόρου Ανάπτυξης. Ως εκ τούτου είναι απαραίτητο να λαμβάνεται μέριμνα, τόσο κατά το σχεδιασμό όσο και κατά την κατασκευή και τη λειτουργία τους, ώστε να μην προκαλείται καταστροφή ή αλλοίωση του αρχαιολογικού και μνημειακού περιβάλλοντος, που αποτελεί μη αναλώσιμο πόρο και αναπόσπαστο στοιχείο μιας ισορροπημένης ανάπτυξης, φιλικής προς τον άνθρωπο. Για το λόγο αυτό η προστασία της αρχαιολογικής κληρονομιάς αποτελεί και ουσιώδες κεφάλαιο των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Η προστασία των μνημείων κατά την εκτέλεση των Έργων επιβάλλεται άλλωστε τόσο από το εθνικό δίκαιο (ιδίως άρθρο 24 του Συντάγματος , ν. 3028/2002 «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» ν. 2039/1992 «Κύρωση της Σύμβασης για την προστασία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Ευρώπης» ) όσο και από το διεθνές (ιδίως ν. 1126/1981 «περί κυρώσεως της εις Παρισίους την 23η Νοεμβρίου 1972 υπογραφείσης Διεθνούς Συμβάσεως δια την προστασίαν της Παγκοσμίου Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομίας», ν. 3378/2005 «Κύρωση της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προστασία της Αρχαιολογικής Κληρονομιάς (αναθεωρημένη), άρθρο 151 της Συνθήκης περί ιδρύσεως της Ευρωπαϊκής Κοινότητας).
Έχει εντούτοις παρατηρηθεί ότι οι επιχειρήσεις που σχεδιάζουν, μελετούν, κατασκευάζουν και λειτουργούν μεγάλα αναπτυξιακά έργα, μη διαθέτοντας την απαραίτητη γνώση, εμπειρία και εξοικείωση, δυσκολεύονται κατά κανόνα να κατανοήσουν τις απαιτήσεις της αρχαιολογικής και μνημειακής εν γπροστασίας και να συνεργασθούν παραγωγικά με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, ιδίως στα θέματα των αδειοδοτήσεων και, όπου χρειάζεται, των σωστικών ανασκαφών, τις οποίες μάλιστα είναι οι ίδιες υποχρεωμένες να χρηματοδοτούν (ν. 3028/2002, άρθρο 37, παρ. 6). Δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις καθυστερήσεων και αύξησης του κόστους του Έργου λόγω παρατεταμένων ανασκαφών, τροποποίησης μελετών και χρονοβόρων γραφειοκρατικών εμπλοκών.
Ήδη, με το ν. 4072/2012 προβλέπεται κατά το στάδιο της κατασκευής μεγάλων Ιδιωτικών Έργων η κατάρτιση Μνημονίου Συναντίληψης και Συνεργασίας του αναδόχου με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (άρθρο 6 και Παράρτημα ΙΙ του ν. 4072/2012), που μεταξύ των άλλων ρυθμίζει τις προϋποθέσεις, τις συνθήκες και τον τρόπο για τη διεξαγωγή των αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών που κρίνονται απαραίτητες κατά τη φάση κατασκευής του Έργου.
Αναγνωρίζεται επομένως η αναγκαιότητα συνεργασίας με εξειδικευμένο σύμβουλο αρχαιολογικών μελετών και έργων, ο οποίος θα παρακολουθήσει το Έργο από το στάδιο του σχεδιασμού και θα υποστηρίξει την επιχείρηση ή τον Κύριο του Έργου σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής του Έργου:
Η Εταιρεία μας έχει ιδρυθεί από δύο πρώην στελέχη του Υπουργείου Πολιτισμού με μεγάλη εμπειρία σε θέματα διαχείρισης θεμάτων σχετικών με την Πολιτιστική Κληρονομιά, τον Βασίλη Χανδακά, Δρ. Πολιτικό Μηχανικό, τ. Γενικό Διευθυντή Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων του ΥΠΠΟ και τον Ισίδωρο Κακούρη, Αρχαιολόγο, τ. Διευθυντή Βυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟ. Πέραν αυτών διαθέτει το κατάλληλο επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, καθώς και επιστημονικούς συνεργάτες με μεγάλη και πολυετή εμπειρία στην αντιμετώπιση ζητημάτων σχετικών με την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς κατά το σχεδιασμό, τη μελέτη και την εκτέλεση Μεγάλων Δημόσιων και Ιδιωτικών Έργων
Η εταιρεία μας, τόσο κατά τις διαδικασίες έγκρισης όσο και κατά την διάρκεια της κατασκευής του έργου, υποστηρίζει τον Εργοδότη αναπτύσσοντας δραστηριότητες και πρωτοβουλίες για την ακριβή ενημέρωση και την παροχή συμβουλών, τη διαβούλευση και τη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, καθώς και τη συνεχή και συστηματική παρακολούθηση και την έγκαιρη παρέμβαση για την αντιμετώπιση και επίλυση οποιουδήποτε προβλήματος παρουσιασθεί ώστε να επιτευχθεί ο τελικός σκοπός της αντιμετώπισης και επίλυσης θεμάτων με το ελάχιστο κόστος σε χρόνο και χρήμα και το με βέλτιστο αποτέλεσμα.
Ειδικότερα μπορεί να υποστηρίξει τον Εργοδότη :
- Στην προετοιμασία του φακέλου που θα κατατεθεί για έγκριση στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και την εν συνεχεία παρακολούθηση όλων των διαδικασιών, ιδίως στα Τοπικά Συμβούλια Μνημείων, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.
- Στην παράσταση και υποστήριξη του φακέλου ενώπιον των ανωτέρω Συμβουλίων και στη συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για την επιτάχυνση των διαδικασιών.
- Στη συνδρομή για την ενδεχόμενη τροποποίηση των μελετών, που θα επιβάλει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
- Στην εκπροσώπηση του Εργοδότη στο «Γραφείο Συντονισμού και Παρακολούθησης Αρχαιολογικών Εργασιών στο Πλαίσιο Μεγάλων Έργων», όπως επιβάλλει το άρθρο 5 του ν. 4072/2012 (ΦΕΚ/ Α΄/86/07-06-2010).
- Στην κατάρτιση του Μνημονίου Συναντίληψης και Συνεργασίας με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, που αφορά τις προϋποθέσεις, τις συνθήκες και τον τρόπο για τη διεξαγωγή των αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών κατά τη φάση κατασκευής του Έργου, την προστασία των αρχαιολογικών ευρημάτων από την άποψη της φύλαξης, συντήρησης, τεκμηρίωσης και ανάδειξής τους.
- Στην προεκτίμηση της χρονικής διάρκειας και του οικονομικού κόστους των ανωτέρω εργασιών και την εν συνεχεία παρακολούθηση της εφαρμογής των χρονοδιαγραμμάτων και της σκοπιμότητας των δαπανών του αρχαιολογικού έργου, εντός του βασικού προϋπολογισμού, συνεργαζόμενος με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για πιθανές αναγκαίες τροποποιήσεις, πάντοτε στο πλαίσιο του συνολικού προϋπολογισμού του Έργου.
- Στη συνεχή και εκ του σύνεγγυς παρακολούθηση των ανωτέρω εργασιών και στην οργάνωση της αναγκαίας υλικοτεχνικής υποστήριξης των αρμοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σύμφωνα με τους όρους του προηγηθέντος Μνημονίου Συναντίληψης και Συνεργασίας.
- Στη συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για την, σύμφωνα με το Μνημόνιο Συναντίληψης και Συνεργασίας, προστασία και ανάδειξη των μνημείων που θα επηρεασθούν από το Έργο, προβάλλοντας και τη θετική πολιτιστική του διάσταση.
Σε όλες γενικά τις επαφές και τις συνεργασίες με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, που θα απαιτηθούν κατά το σχεδιασμό, τη μελέτη και την εκτέλεση του Έργου, συμβάλλοντας στην επίλυση των όποιων απλών ή σύνθετων προβλημάτων που θα ανακύπτουν κάθε φορά.

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Ειδικότερα σε θέματα εγκατάστασης ΑΠΕ (Αιολικά πάρκα, φωτοβολταϊκά κλπ) η εταιρεία μας, τόσο κατά τις διαδικασίες έγκρισης όσο και κατά την διάρκεια της κατασκευής του έργου, υποστηρίζει τον Εργοδότη αναπτύσσοντας δραστηριότητες και πρωτοβουλίες για την ακριβή ενημέρωση και την παροχή συμβουλών, τη διαβούλευση και τη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, καθώς και τη συνεχή και συστηματική παρακολούθηση και την έγκαιρη παρέμβαση για την αντιμετώπιση και επίλυση οποιουδήποτε προβλήματος παρουσιασθεί ώστε να επιτευχθεί ο τελικός σκοπός της αντιμετώπισης και επίλυσης θεμάτων με το ελάχιστο κόστος σε χρόνο και χρήμα και το με βέλτιστο αποτέλεσμα..
Ειδικότερα μπορεί να αναλάβει :
Α) Την εκπόνηση τεύχους που θα ενσωματωθεί στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) και θα περιλαμβάνει μελέτη της επίδρασης καθεμιάς από τις ΑΠΕ στο αρχαιολογικό και μνημειακό εν γένει περιβάλλον, καθώς και το συντονισμό όλων των επιμέρους εργασιών αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, στο πλαίσιο κατάρτισης, υποβολής και έγκρισης της Μ.Π.Ε. από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Β) Την επικοινωνία και τη συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, για την επίλυση κάθε προβλήματος που πιθανόν να ανακύψει
Γ) Την υποστήριξη με υπομνήματα των θέσεων του Εργοδότη, με επιστημονικά επιχειρήματα και κατάλληλη τεκμηρίωση, στις Υπηρεσίες και τα Συμβούλια του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Δ) Την παράσταση σε αυτοψίες Επιτροπών των Συμβουλίων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εφόσον τούτο κρίνεται αναγκαίο από τον Εργοδότη (ΚΑΣ, ΚΣΝΜ, Τοπικά Συμβούλια, κ.α.)